Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen zittend op oranje bank achter laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Logistic-Navigation-CTA-Section-ScandiaGear
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Podcast EUDR Jurjen Customs Consultant Stratech
Shipment Knowhow de Podcast
Bekijk aflevering
Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen zittend op oranje bank achter laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Logistic-Navigation-CTA-Section-ScandiaGear
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Podcast EUDR Jurjen Customs Consultant Stratech
Shipment Knowhow de Podcast
Bekijk aflevering
Over ons Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 3 minuten

Gepubliceerd op 15-01-2025

Douane DVA
Jurjen Groeneveld

Customs Consultant

Douanevervoer (DVA): wat verandert er na 21 januari 2025?

Sinds oktober 2024 communiceert elke aangever in Nederland met de nieuwe Douane Vervoer Applicatie (DVA), ook wel bekend als NCTS phase 5: het douanesysteem voor de verwerking van alle transitaangiften. Deze upgrade van het NCTS was noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van het Douanewetboek van de Unie.

Ook in andere Europese landen wordt NCTS geüpdatet. Zo ging Luxemburg in april 2024 al live met de nieuwe versie van dit systeem, en België volgt binnenkort. 21 januari 2025 is de deadline voor alle Europese landen om de overstap naar NCTS fase 5 af te ronden.

In deze blog lees je uitleg over:

  • wat er verandert na 21 januari 2025 in het DVA-systeem en aangifteproces;
  • wat hiervan de impact op jouw douaneproces is.

Dit even vooraf: wil je het laatste nieuws over belangrijke douanewijzigingen direct in jouw mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze douane-update!
 

Ja, hou me op de hoogte!

Alle DVA-veranderingen samengevat

Net zoals bij alle andere douanewijzigingen vormt het Douanewetboek van de Unie de basis voor deze aanpassingen. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen na 21 januari 2025 die relevant zijn voor iedere aangever met transitaangiften.  

  • Toevoeging deelzendingen (house consignment)

    Er komt een extra niveau voor deelzendingen. Het is dus vanaf 21 januari mogelijk om meerdere deelzendingen (house consignments) op hetzelfde transit document te plaatsen. Deelzendingen zijn in ieder geval vereist wanneer een transitaangifte opvolgend is aan meer dan één uitvoeraangifte. De nieuwe werkwijze vereist dat het voorafgaand document (N830 - wederuitvoer aangifte) nu op deelzendingniveau wordt gevuld, in plaats van op aangifteregelniveau.

    Deelzendingen kunnen ook worden gebruikt voor bedrijven die groupage (verzamelvervoer) toepassen. In dat geval moet voor elke afzender - geadresseerde combinatie een nieuwe deelzending (consigment) worden aangemaakt. Sinds de invoering van NCTS Phase 5 was het tijdelijk niet mogelijk om meer dan één afzender of geadresseerde op te nemen. Vanaf 21 januari is dit echter weer mogelijk!

Logistic-Blog-Wijzigingen-DVA-21-januari-2025

  • Kantoor van incident

    Het werkproces voor incidentmeldingen verandert. Jouw vervoerder is straks verplicht het incident te melden bij het dichtstbijzijnde douanekantoor. Een douanebeambte zal het incident registeren in DVA. Daarna ontvangen zowel de afzender als de ontvanger informatie over het incident in de aangifte.

  • Verplichting 'Place of loading - landcode en plaatsnaam'

    Naast de toegelaten locatie van de goederen wordt nu ook de 'Place of Loading' met landcode en plaatsnaam verplicht in de aangifte. Laat je je transitaangifte geautomatiseerd vullen vanuit je hoofdsysteem? Dan hebben deze nieuwe verplichte elementen in de aangifte invloed op de koppeling tussen jouw ERP / WMS-systeem en douanesoftware. 

  • Identificatie transport

    Bij transportmiddelen moet je straks in alle situaties deze identificatie in HOOFDLETTERS vullen. Waarschijnlijk zal de Douane hierop gaan controleren, wat kan leiden tot afkeuring van je aangifte als je dit niet correct doet. 

     

  • Geadresseerde - postcode wordt verplicht voor Ierland, Nederland en Luxemburg

    Er zal een extra controle plaatsvinden op de postcodes van Ierland, Nederland en Luxemburg. Dit was in het verleden al verplicht voor enkele velden in de aangifte, maar wordt nu breder binnen DVA toegepast. 

Exclusief voor aangevers die werken met Stratech Shipment hebben we op ons klantenportaal een uitgebreide toelichting op alle DVA-wijzigingen. 

Gevolgen voor koppeling tussen systemen

Dankzij de update van het DVA-systeem kan één aangifte nu meerdere deelzendingen bevatten. Vanaf 21 januari is het mogelijk om meerdere afzenders en geadresseerden op te geven. Stratech Shipment is aangepast om deze wijziging te ondersteunen. Dit heeft geen invloed op bestaande koppelingen tussen jouw hoofdsysteem (ERP / WMS) en Stratech Shipment.

Wil je via onze koppelfunctionaliteit meerdere afzenders en geadresseerden aansturen? Dan is er een aanpassing nodig. Onze specialisten helpen je hier graag mee. Neem contact met ons op via dit formulier, en wij gaan zo spoedig mogelijk voor je aan de slag.  

Stratech, onze knowhow helpt je vooruit

In deze snel veranderende wereld heb je meer nodig dan alleen douanesoftware - je verdient een partner die met je meedenkt. Als gebruiker van Stratech Shipment houden we je proactief op de hoogte van alle belangrijke douaneontwikkelingen en helpen je tijdig te anticiperen. Zo waarborg je de continuïteit van jouw douaneprocessen en voorkom je onaangename verrassingen. 

Benieuwd hoe andere aangevers de overstap naar onze douanesoftware Stratech Shipment ervaren? Ontdek op deze pagina meer over hun ervaringen.