Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen zittend op oranje bank achter laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Logistic-Navigation-CTA-Section-ScandiaGear
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Podcast EUDR Jurjen Customs Consultant Stratech
Shipment Knowhow de Podcast
Bekijk aflevering
Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen zittend op oranje bank achter laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Logistic-Navigation-CTA-Section-ScandiaGear
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Podcast EUDR Jurjen Customs Consultant Stratech
Shipment Knowhow de Podcast
Bekijk aflevering
Over ons Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 2 minuten

Gepubliceerd op 12-12-2023

Douane
Jurjen Groeneveld

Customs Consultant

Nieuw EU-systeem voor T2L en T2LF documenten

Vanaf 1 maart 2024 wordt het traditionele papieren T2L en T2LF document vervangen door een nieuw Europees systeem, Proof of Union Status (afgekort: PoUS).

Dit betekent dat je vanaf deze datum verplicht bent om al je T2L en T2LF documenten via dit nieuwe Europese informatiesysteem aan te vragen. 

In deze blog geeft Jurjen, onze senior douane consultant, meer uitleg over deze verandering. 

Dit even vooraf: wil je het laatste nieuws over belangrijke import- en exportwijzigingen direct in jouw mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Ja, hou me op de hoogte!

Van papier naar digitaal

De T2L en T2LF zijn herkomstdocumenten. Hiermee toon je aan dat jouw goederen uit het vrije verkeer van de EU komen. Dit type documenten gebruik je als je goederen over zee vervoerd van het ene deel naar het andere deel van het Europese douanegebied. 

De Douane werkt op dit moment aan de invoering van een nieuw systeem. Hiermee komt een einde aan het traditionele papieren aanvraagproces. Vanaf 1 maart 2024 is het verplicht om al je T2L en T2LF documenten aan te vragen via het Proof of Union Status systeem, dat tevens verantwoordelijk is voor de afgifte en controle van deze herkomstdocumenten.

De invoering van dit nieuwe Proof of Union Status systeem gebeurt in twee fasen:

  • Fase 1: vervanging van het papieren T2L en T2LF document. Deze fase moet op 1 maart 2024 volledig afgerond zijn.
  • Fase 2: invoering van het elektronische Customs Goods Manifest. Hierdoor kan je voor meerdere zendingen en goederen uniestatusbewijzen aanvragen en controleren. Deze fase is afgerond in het 3e kwartaal van 2025.

Bewijs in centrale database

Ieder T2L en T2LF document dat via het nieuwe systeem wordt aangevraagd, krijgt een Movement Reference Number (MRN). De afgegeven bewijzen staan in een centrale database die toegankelijk is in alle lidstaten. Bij het binnenbrengen moet je de MRN van het uniestatusbewijs doorgegeven aan de Douane in het land van bestemming.

Momenteel is de Douane bezig met het testen van het nieuwe systeem. Bedrijven met T2L en T2LF documenten ontvangen medio januari / februari 2024 meer informatie. Vooralsnog is het voor softwareleveranciers niet mogelijk om met dit nieuwe Europese systeem te koppelen. Dit betekent dat je alle gegevens voor elke T2L en T2LF aanvraag handmatig moet invoeren.


eHerkenning niveau 3

Om gebruik te maken van het nieuwe systeem, is het noodzakelijk dat je inlogt op de EU Customs Trader Portal. Hiervoor is eHerkenning niveau 3 vereist.

Heb je nog geen eHerkenning niveau 3? Dan is het tijd om die aan te vragen bij erkende dienstverlener. Wees je ervan bewust dat dit enkele dagen kan duren.