De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) komt met een nieuwe versie van het CLIENT-Import systeem, specifiek voor de import van fytosanitaire goederen.
Deze update brengt belangrijke wijzigingen met zich mee die gericht zijn op een betere samenwerking en gegevensuitwisseling tussen het systeem CLIENT-Import en het Europese systeem TRACES NT: het platform van de Europese Commissie om informatie van controles op handel vast te leggen.
In deze blog lichten we deze wijzigingen toe en delen waardevolle inzichten voor aangevers. Wil je op de hoogte blijven van dit soort veranderingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
De nieuwe versie introduceert wijzigingen die de uitwisseling van gegevens tussen het Nederlandse CLIENT-Import systeem van de NVWA - ook wel CLIENT PD genoemd - en TRACES NT verder stroomlijnen. Dit betekent dat processen beter op elkaar worden afgestemd en de kans op fouten afneemt.
3 belangrijkste wijzigingen op een rij:
Voor aangevers heeft de nieuwe versie vooral impact op hoe TRACES-nummers worden verwerkt en beheerd. Het is belangrijk dat organisaties deze nummers correct vastleggen in hun masterdata om problemen in het werkproces te voorkomen. Wij bieden hiervoor praktische oplossingen, zoals het gebruik van koppeltabellen in Stratech-SPS.
De nieuwe versie van het CLIENT-Import systeem wordt officieel operationeel vanaf 1 januari 2025. Om bedrijven voldoende tijd te geven om zich aan te passen aan de nieuwe eisen, heeft de NVWA een overgangsperiode ingesteld die loopt tot en met 1 maart 2025.
Tijdens deze periode kunnen bedrijven hun processen en systemen gereedmaken voor de verplichte implementatie van de wijzigingen. Het is essentieel om tijdig de nodige aanpassingen door te voeren, zoals het correct vastleggen van TRACES-nummers in de masterdata, zodat uw organisatie volledig compliant is zodra de overgangsperiode eindigt.