Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Twee mannen zittend op oranje bank achter laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Logistic-Navigation-CTA-Section-ScandiaGear
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Podcast EUDR Jurjen Customs Consultant Stratech
Shipment Knowhow de Podcast
Bekijk aflevering
Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Prijsopgave aanvragen
Software Software Logistic-CTA-Banner-Shipment-Scherm
Eenvoud en gemak met Stratech Shipment
Ik doe het zelf Ik besteed het uit
Diensten Diensten Twee mannen zittend op oranje bank achter laptop.
Gratis overstapservice
Lees meer
Succesverhalen Succesverhalen Logistic-Navigation-CTA-Section-ScandiaGear
Succesverhalen
Lees meer
Nieuws & Kennis Nieuws & Kennis Podcast EUDR Jurjen Customs Consultant Stratech
Shipment Knowhow de Podcast
Bekijk aflevering
Over ons Over ons Logistic-Navigation-Over-ons-CTA-Banner-Contact-2
Over Stratech Logistic
Lees meer
Zoeken Prijsopgave aanvragen
Kennisbank

Lees in 2 minuten

Gepubliceerd op 24-02-2023

Export
Stephan de Grave

Customer Success Manager

Risico's bij gebruik van Incoterm Ex Works

Met klanten buiten de Europese Unie spreken salesafdelingen nog wel eens de ICC Incoterms® 2020-regel Ex Works af met het idee dat zij zo weinig tot geen risico lopen. Klopt deze aanname en zo niet, welke risico’s kleven er aan deze Incoterms®-regel? Hoe ga je bijvoorbeeld om met het laden van de vrachtauto en de uitklaring?

Praktische problemen bij Ex Works

Bij het gebruik van de ICC Incoterms® 2020-regel Ex Works (EXW) liggen alle verantwoordelijkheden bij de koper. De verkoper hoeft de goederen alleen maar klaar te zetten en de koper te informeren waar en wanneer hij de goederen kan ophalen. Het laden is een verantwoordelijkheid van de koper. Deze moet ervoor zorgen dat de vervoerder die de goederen komt ophalen, het benodigde materieel bij zich heeft om de goederen te kunnen laden. Als de verkoper toch laadt, dan is het verstandig aparte afspraken te maken over wie het risico draagt van verlies van of schade aan de goederen tijdens het laden. Dit om discussies achteraf te voorkomen.

Machtiging Directe Vertegenwoordiging

Houd bij de Incoterms®-regel EXW ook rekening met de definitie exporteur. Deze bepaalt dat als de exporteur (bij EXW is dat de koper) niet gevestigd is in het douanegebied van de Unie, deze ook niet in de aangifte mag worden vermeld. In de praktijk zien wij vaak dat de door de koper ingeschakelde vervoerder aan de verkoper vraagt een zogeheten machtiging Directe Vertegenwoordiging te ondertekenen. Met deze machtiging kan de vervoerder dan toch een aangifte doen, maar dan wel uit naam (en EORI) van de verkoper. Wees hierin terughoudend en teken dit document niet zomaar.

FCA goed alternatief voor EXW

Uit bovenstaande informatie blijkt dat de Incoterms®-regel EXW geen goede match is bij internationale transacties. Zeker als de koper niet in de Europese Unie is gevestigd, kan het gebruik van EXW praktische problemen veroorzaken. De Incoterms®-regel Free Carrier (FCA) biedt doorgaans een goed alternatief. Bij FCA is de verkoper namelijk verantwoordelijk voor zowel het laden als de uitvoerformaliteiten. Dit laatste heeft als bijkomend voordeel dat de verkoper het btw-nultarief kan toepassen. Hij moet hiervoor wel een confirmation of exit kunnen overleggen. Bij EXW regelt de koper de uitvoerformaliteiten en heeft de verkoper geen enkel bewijs dat de goederen zijn geëxporteerd. Het wordt dan lastig om het btw-nultarief toe te passen. 


Bij het gebruik van de ICC Incoterms® 2020-regel Ex Works (EXW) liggen alle verantwoordelijkheden bij de koper. De verkoper hoeft de goederen alleen maar klaar te zetten en de koper te informeren waar en wanneer hij de goederen kan ophalen. Het laden is een verantwoordelijkheid van de koper. Deze moet ervoor zorgen dat de vervoerder die de goederen komt ophalen, het benodigde materieel bij zich heeft om de goederen te kunnen laden. Als de verkoper toch laadt, dan is het verstandig aparte afspraken te maken over wie het risico draagt van verlies van of schade aan de goederen tijdens het laden. Dit om discussies achteraf te voorkomen.

Van EXW naar FCA met Shipment

Als je internationaal zakendoet is FCA dus geschikter dan EXW. Bij FCA ben je als verkoper wel verantwoordelijk bent voor het regelen van de uitvoerformaliteiten en uitvoerdocumenten. Een administratieve handeling die je met Stratech Shipment zo geregeld hebt.

Onze slimme software maakt het opmaken en afhandelen van alle soorten uitvoerdocumenten eenvoudiger, efficiënter én leuker. Meer weten? Download dan onze Shipment whitepaper

Download Shipment brochure

Logistic-whitepaper-nieuw-kennis-media-paragraph-stratech-shipment

Bron: evofenedex

Bekijk het trainingsoverzicht

Shipment trainingen

Bekijk het meeste recente trainingsoverzicht

Wij geven onder andere trainingen op het gebied van Douane, oorsprongsdocumenten en legalisaties. 

Bekijk trainingsoverzicht

Mis geen nieuws meer

Ontvang net als 2.600+ logistiek professionals waardevolle informatie over belangrijk import- en exportnieuws dat je echt vooruit helpt 🤩